Film Joyland laat niemand onberoerd

beginscherm joyland

Op 24 april was het verzamelen geblazen aan de Genkse Euroscoop voor een filmavond van OGWA in het kader van het MOOOV Filmfestival 2023. Om 19 u. gaven ze de aftrap voor het voorprogramma: drie kortfilms van de studenten van LUCA, School of Arts.

Indrukwekkend voorprogramma van lokaal talent

De animatiefilm ‘My boy’ van Lauren Fripont (2021) beet de spits af. De film vertelt het verhaal van een moeder en haar kinderen, Robin en Amber. Robins fascinatie staat haaks op de gendernormen van zijn mama.

Na vijf minuten was het de beurt aan ‘Felicity’ van Lawrence Wang (2020), een film over het rouwproces van Casper. Hij neemt na het overlijden van zijn partner zijn toevlucht tot het mysticisme.

De film ‘Zomernacht’ van Ella Esposito (2022) sloot het voorprogramma af met een film over Alexis die droomt van de liefde, maar vast komt te zitten in een nachtmerrie tot ze haar fouten inziet.

Special Guest Ella Esposito

De cineaste Ella Esposito was ook van de partij voor een interessante uiteenzetting over het productieproces van haar kortfilm dat 1,5 jaar in beslag heeft genomen.
Het was interessant om te horen dat ze haar film baseerde op Romeo en Julia van Shakespeare, maar dat ze er een twist aan gaf door een verhaallijn te maken met een lesbisch koppel.

Spektakelstuk

Anniek Nagels met een verwelkomingswoord op Joyland

De drie films leidden tot voer voor discussie tijdens de pauze. Wanneer de glazen leeg waren en iedereen uitgepraat was, was het hoog tijd om weer naar de zaal te gaan.

Na een pauze van een half uur stak schepen Anniek Nagels van wal met een speech over de Genkse samenleving met de boodschap dat in Genk iedereen zichzelf kan en mag zijn.

Bert van OGWA nam de fakkel over en deed de activiteiten van OGWA in het kader van de IDAHOT-week uit de doeken.
Het was dan hoog tijd om de hoofdfilm op het witte doek te vertonen.

Bert legt de film Joyland uit
Affiche Joyland

De Pakistaanse film Joyland van 2022 vertelt het verhaal van Haider en zijn vrouw Mumtaz.
Ze vertoeven graag in Joyland, een oud pretpark, om hun zorgen te vergeten.
De familie kijkt reikhalzend uit naar de geboorte van een jongen. Wanneer Haider gaat werken in een cabaretclub als achtergronddanser van de transvrouw Biba en hun professionele relatie evolueert naar een liefdesrelatie, gaan de poppen aan het dansen.

Het is een meeslepende film, die in Cannes de Queer Palm voor beste LGBT, queer of feministische film won. De film kreeg een staande ovatie van 8 minuten en het was de eerste Pakistaanse film ooit in de officiële selectie van Cannes.

Dat die lofbetuigingen terecht zijn heeft het publiek in de Genkse Euroscoop aan den lijve kunnen ondervinden. We sprokkelden reacties na de film. Hieronder vinden jullie een bloemlezing uit de gesprokkelde reacties.

‘Wat een meeslepende film! De film boeide me van het begin tot het einde.’

‘De film balde heel wat thema’s samen tot een mooi verhaal. LGBT en feminisme kwamen aan bod.’  

‘De film was aangrijpend. Een echte aanrader.’

‘Dat is echt binnengekomen bij mij. Ik moet ervan bekomen.’

De avond was weer een toffe activiteit van OGWA ism MOOOV. We hebben nog heel wat in petto.

Hou onze website in de gaten! Nog niet ingeschreven op onze nieuwsbrief? Schrijf je dan vliegensvlug in en mis geen enkele activiteit van OGWA!

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.